Valve Index to gogle wirtualnej rzeczywistości, które współpracują z systemem śledzenia SteamVR Tracking. Zostały wyposażone w dwa ekrany LCD o rozdzielczości 1440 x 1600 pikseli każdy, charakteryzujące się obecnością o 50 procent większej liczby subpikseli niż w ekranach OLED. W porównaniu do innych modeli, zauważalnie zmniejszono w nich czasy globalnej iluminacji, a także skorzystano z nachylonej pod kątem optyki i dwuelementowych soczewek, które zwiększają pole widzenia do 130º. Gogle obsługują cztery tryby odświeżania: 80 Hz, 90 Hz, 120 Hz i 144 Hz (eksperymentalny).
Użytkownik może personalizować gogle pod swoje indywidualne wymagania, a więc zmienić odległość między źrenicami w zakresie od 58 do 70 mm, dostosować sprzęt do rozmiarów swojej głowy, ustawić odległość soczewki od oka, czy zmodyfikować umiejscowienie głośników. Głośniki to przyuszne konstrukcje BMR 37,5 mm, o impedancji 6 Ohm i paśmie przenoszenia 40 Hz do 24 kHz, które nie dotykają uszu, jak tradycyjne słuchawki, co powoduje bardziej naturalne rozpraszanie dźwięku.
Gogle posiadają dwa mikrofony oraz kamery 960 x 960 pikseli, dzięki którym możliwe jest korzystanie ze stereoskopowego obrazu metodą pass-through. Urządzenie podpinane jest do komputera za pomocą długiego przewodu (5 m + 1-metrowe rozwidlenie na gniazda) z trzema złączami: po jednym USB 3.0, DisplayPort 1.2 i zasilającym. Śledzenie ruchu możliwe jest dzięki obecności czujników SteamVR 2.0, które są zgodne ze stacjami bazowymi SteamVR 1.0 oraz 2.0. Stacja bazowa będąca w zestawie ma zasięg 7m, pole widzenia 160º x 115º, natomiast czułość skanowania podobno nieosiągalną dla konkurencji. Nieruchome lasery, skanują obszar 100x na sekundę. Dzięki kontrolerom Valve Index możliwe jest bardziej realistyczne sterowanie w wirtualnym świecie – dla przykładu, upuszczenie trzymanego przedmiotu wymaga teraz po prostu otwarcia dłoni, zamiast klikania odpowiedniego przycisku. Urządzenie ma na pokładzie 87 czujników, śledzących pozycję ręki i palców, ich ruchów i nacisku. Dzięki temu jest w stanie bezbłędnie rozpoznać, które palce pokazujemy, co może przydać się m.in. podczas gry w papier, kamień, nożyce.
Cena zestawu jest dość wysoka, cały komplet, czyli gogle, stacje bazowe i kontrolery kosztuje 4699 zł. Same gogle Valve Index wyceniono na 2339 zł, ale wówczas trzeba mieć kontrolery i stacje bazowe z HTC Vive lub Vive Pro.