Nie tak dawno temu Nvidia zaprezentowała nową generację kart graficznych, opartych o architekturę Ampere, a już planuje nową kartę z tej rodziny. Będzie to GeForce RTX 3060 Ti, która może mieć na pokładzie nawet 12 GB pamięci GDDR6.
GeForce RTX 3060 Ti zostanie stworzony po to, aby móc skutecznie konkurować z nadchodzącymi modelami Radeon RX 6700 i RX 6700 XT w segmencie średniej klasy kart graficznych. Karta ma być również wydajniejsza od modelu GeForce RTX 2080 Super. Podstawowe parametry techniczne nowej karty prezentuje poniższa tabela.
RTX 3090 | RTX 3080 | RTX 3070 | RTX 3060 Ti | |
Architektura | Ampere | Ampere | Ampere | Ampere |
Układ graficzny | GA102 | GA102 | GA104 | GA104 |
Litografia | 8 nm | 8 nm | 8 nm | 8 nm |
Rozmiar rdzenia | 628 mm² | 628 mm² | 392 mm² | 392 mm² |
Tranzystory | 28 mld | 28 mld | 17 mld | 17 mld |
Jednostki SP | 10496 | 8704 | 5888 | 4864 |
Jednostki TMU | 328 | 272 | 184 | 152 |
Jednostki ROP | 112 | 96 | 96 | 80 |
Jednostki RT | 82 | 68 | 46 | 38 |
Jednostki Tensor | 328 | 272 | 184 | 152 |
Taktowanie bazowe | 1395 MHz | 1440 MHz | 1500 MHz | 1410 MHz |
Taktowanie boost | 1650 MHz | 1710 MHz | 1730 MHz | 1665 MHz |
Taktowanie pamięci | 19500 MHz | 19000 MHz | 14000 MHz | 14000 MHz |
Ilość pamięci | 24 GB | 10 GB | 8 GB | 8 GB |
Typ pamięci | GDDR6X | GDDR6X | GDDR6 | GDDR6 |
Szyna pamięci | 384-bit | 320-bit | 256-bit | 256-bit |
Przepustowość | 937 GB/s | 760 GB/s | 448 GB/s | 448 GB/s |
Interfejs | PCI-E 4.0 x16 | PCI-E 4.0 x16 | PCI-E 4.0 x16 | PCI-E 4.0 x16 |
Współczynnik TGP | 350 W | 320 W | 220 W | 200 W |
Cena startowa | 1499 USD | 699 USD | 499 USD | 399 USD |
Data premiery | Wrzesień 2020 | Wrzesień 2020 | Październik 2020 | Grudzień 2020 |
GeForce RTX 3060 Ti oferuje rzecz jasna dużo mniej niż model 3070 i w testach jest to widoczne, a cena obu kart różni się jedynie o 100 dolarów. Jeśli ta różnica jest dla kogoś wystarczającym argumentem i nie ma wysokich oczekiwań co do wydajności, to może z powodzeniem zakupić tę kartę. Natomiast dla pełnego komfortu rozrywki i pracy warto przemyśleć, czy te sto dolarów oszczędności jest nam w stanie wynagrodzić utratę ok 10kl/s w każdej niemal grze, o graniu w wysokich rozdzielczościach już nie wspominając.